śr.. paź 27th, 2021

Ciągle do przodu

Postęp techniczny, którego jesteśmy świadkami i zarazem uczestnikami, prowadzi do coraz szybszej zmiany form i wyposażenia produkowanych pojazdów. W okresie od początku rozwoju motoryzacji zmieniła się w zasadzie większość ich elementów składowych, w tym również silniki napędowe. W tym względzie na niewielkim odcinku osi czasu nastąpił niezwykle istotny postęp, pozwalający na przejście od motorów dwusuwowych do czterosuwowych jednostek napędowych.

Silnik czterosuwowy, ten wspaniały wynalazek – cud techniki motoryzacyjnej, wydaje się dzisiaj rozwiązaniem niemalże oczywistym. Warto jednak chociażby z grubsza prześledzić historię jego ewolucji, która przebiegała w kilku zasadniczych aspektach.

Rodzaj paliwa

Pierwszy z tych aspektów wynikał z rodzaju paliwa stosowanego w silnikach.
W poszczególnych okresach w różnych grupach użytkowników pojazdów popularność zyskiwały napędy wykorzystujące raz stary dobry olej napędowy, innym razem benzynę. Podział ten jest obecnie tak oczywisty i intuicyjny, że niestosownym byłoby wykazywanie różnic pomiędzy maszyną wysokoprężną i benzynową, a także ich zalet i wad. Nie można nie wspomnieć, że w międzyczasie pojawiły się silniki zasilane gazem, chociażby popularne, bo łatwo dostępne i od lat atrakcyjne cenowo LPG, ale także zdecydowanie mniej znany i niezbyt popularny CNG, czyli sprężony gaz ziemny. Stacje tankowania CNG są zasilane z miejskich sieci gazowniczych, a po podniesieniu ciśnienia czerpanego z niej gazu nawet do kilkuset barów wtłaczają go do zbiorników pojazdów. W Polsce temat CNG jest wciąż niszowy, a co do jego dalszych perspektyw trudno się obecnie wypowiadać.

Konstrukcja

Drugi aspekt związany jest bezpośrednio z układem konstrukcyjnym silnika. Tradycyjnym wariantem jest silnik rzędowy, w którym cylindry ustawione są jeden za drugim niczym w wojskowym drylu. W międzyczasie pojawiła się inna odmiana konstrukcyjna – silnik o układzie widlastym,
w którym cylindry usytuowane są w stosunku do siebie pod kątem. Taka maszyna niezmiennie kojarzy się z motoryzacyjnym dobrobytem i zapewnia najwyższą kulturę pracy jednostki spalinowej będąc synonimem luksusu. Główne jej walory to cicha praca, minimalne drgania i wysoka dynamika.

Mieszanka paliwowo-powietrzna

Kolejny aspekt wynikał z technologii tworzenia przez silnik mieszanki paliwowo-powietrznej. Historia zaczęła się od jednostek wolnossących, które powietrze niezbędne do spalania paliwa
w cylindrach pobierały pod ciśnieniem atmosferycznym. W ramach dążenia do ciągłego podnoszenia mocy maszyn wprowadzono do użytku bardzo ciekawy wynalazek-turbosprężarkę. Pierwotnie to niewielkie urządzenie napędzane strumieniem spalin opuszczających komory spalania pozwoliło na wprowadzenie do silnika powietrza pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego. Efektem było zwiększenie mocy możliwej do uzyskania z jednostki wolnossącej o takiej samej pojemności skokowej. Kolejne ewolucje inspirowane dążeniem do obniżania emisyjności spalin doprowadziły do nieco innego wykorzystania turbosprężarki. Poprzez możliwość zawrócenia części spalin do cylindrów i ponownego wprowadzenia ich do procesu spalania uzyskano efekt istotnej poprawy jakości spalin. Jeszcze nie tak dawno temu turbosprężarka kojarzyła się wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi ale obecnie trend ten uległ zmianie i urządzenie to współpracuje równie chętnie z silnikami benzynowymi, pozwalając uzyskiwać im większą moc przy równoczesnym spełnianiu coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin.

Elektromobilność

Obecnie motoryzacja znalazła się w przełomowym momencie. Pojawiła się bowiem bardzo silna konkurencja dla silników spalinowych – silniki elektryczne, a wraz z nimi idea elektromobilności. Na czym polega fenomen szybko rosnącej popularności nowego napędu?

Po pierwsze brak emisji spalin z samochodu, co jest oczywistym społecznym walorem. Fakt ten nie oznacza jednak całkowitej likwidacji emisyjności transportu. Emisja nadal będzie występować, tylko w innej lokalizacji. W polskich realiach będą to przede wszystkim kominy elektrowni węglowych wytwarzających prąd elektryczny wykorzystywany do ładowania samochodowych akumulatorów.
Co prawda, spaliny z węgla są w elektrowniach profesjonalnie oczyszczane, ale efekt cieplarniany pozostanie. Wyjściem z tej sytuacji jest korzystanie przez elektromobilność w jak największym stopniu z energii wytwarzanej w bezemisyjnych źródłach odnawialnych. Taki mariaż preferujący energię zieloną należy uznać za najbardziej sensowny i pożądany dla rozwoju elektromobilności.

Po drugie argument odczuwany już bezpośrednio przez użytkownika pojazdu – bardzo dobra dynamika i cicha jazda. Dynamikę silnik elektryczny zawdzięcz korzystnej charakterystyce trakcyjnej, która zapewnia maksymalny moment rozruchowy już przy najmniejszych prędkościach jazdy.

Niezależnie od wspomnianych benefitów środowiskowych i trakcyjnych silnik elektryczny nie zapewni niestety satysfakcji zwolennikom akustycznych efektów wydechu spalin, lecz wiele wskazuje na to, że współczesna motoryzacja coraz śmielej będzie podążać drogą elektromobilności.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *